Warning: fopen(counters/17978_cnt.php) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /usr/home/iwtbteam/data/www/forumspaskiev.org.ua/_counter.php on line 16

Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /usr/home/iwtbteam/data/www/forumspaskiev.org.ua/_counter.php on line 17

Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /usr/home/iwtbteam/data/www/forumspaskiev.org.ua/_counter.php on line 18
:: О нас ::
 
 
AddWeb.ru - раскрутка сайта, 

продвижение сайта
Rambler's Top100 Рисунки, кроссворды, анекдоты, шутки, филателия, нумизматика, ноты для фортепиано, математика, каталог сайтов

Счётчик:
хостов сегодня | хитов сегодня
хитов всего Украина онлайн Неофіційна газета Природа України. Екологія, охорона природи, краєзнавство, туризм... Дерибан Збережи старий Київ ОЛЕГ АНДРОС SOS-animals Green Art ????? Банер Соломенка Здорова Україна
См. новые поступления
в раздел "Карикатуры"

   
НА ГЛАВНУЮ   НА ФОРУМ   ГОСТЕВАЯ
Анонс

2010. МОЛОДЬ І ЖИТЛО: ШУКАЄМО І ЗНАХОДИМО НЕОБХІДНІ РІШЕННЯ

 

Олександр Солонтай, громадянська кампанія «МОЛОДІЖНА ВАРТА: молодь за вами спостерігає»

 

Історія проблеми
Розв’язання проблеми у 2007-2009 роках
Розв’язання проблеми у 2010 році
 
ІСТОРІЯ ПРОБЛЕМИ
               Верховна Рада України 15 років тому офіційно визнала, що недосконалість фінансово-кредитної системи, централізація будівництва, реконструкції та утримання житлового фонду, обмеження у виділенні земельних ділянок і спорудженні індивідуального житла, відсутність стимулюючих факторів у розв’язанні житлових питань значно загострили житлову проблему . 
               Заходи, які реалізовуються, не охоплюють усі категорії громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства. Низький рівень забезпечення житлом залишається однією з найгостріших соціальних проблем, яка не може бути розв’язана без участі держави . 
               «Незважаючи на низький рівень забезпеченості громадян житлом, обсяги будівництва доступного житла зменшуються. До того ж, потребують докорінної зміни чинні законодавчі та інші нормативні акти, що регулюють відносини у житловій сфері» – вважали керівники нашої держави.

               Ще у 1993 році Закон України про молодь (повна назва – «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні») визначив кілька шляхів, як молодь може вирішити свої житлові проблеми (стаття №10 закону):
               Варіант №1. При відведенні земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва органи місцевого самоврядування затверджують квоти ділянок, які надаються молодим сім’ям під будівництво житла;
Варіант №2. Молоді сім’ї та молоді громадяни можуть одержувати за рахунок бюджетних коштів пільгові довгострокові державні кредити на будівництво і придбання житлових будинків і квартир, на оплату вступних пайових внесків при вступі до молодіжних житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів, а також на обзаведення домашнім господарством;
Варіант №3. Молодь, яка переселяється до трудонедостатніх сільських населених пунктів, а також місцева молодь, зайнята в сільському господарстві, переробних, обслуговуючих галузях агропромислового комплексу, соціальній сфері цих населених пунктів, забезпечується житлом і господарськими будівлями за рахунок Державного бюджету України .
               Щодо варіанту №2, то окремо закон уточнив – «молоді сім’ї, які не мають дітей, сплачують кредит з відсотковою ставкою у розмірі три відсотки річних від суми заборгованості за кредитом. Молоді сім’ї, які мають одну дитину, звільняються від сплати відсотків за користування кредитом; молодим сім’ям, які мають двох дітей, за рахунок бюджетних коштів, крім того, погашається 25 відсотків суми зобов’язань за кредитом, а молодим сім’ям, які мають трьох і більше дітей, – 50 відсотків суми зобов’язань за кредитом». Порядок надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та їх пільгового погашення встановлюється Кабінетом Міністрів України. При народженні дітей у молодій сім’ї, яка отримала кредит, цій сім’ї може бути надано допомогу для погашення кредиту за рахунок коштів, що залишаються у розпорядженні підприємств, де працює молоде подружжя (мати або батько).
Усе було б гаразд, але у 2000-2002 роках правила різко змінилися. Україна почала виходити з глибокої економічної кризи, у бюджетах з’явилися перші кошти, а земля почала набувати реальної економічної цінності. Зокрема, у 2003 році Верховна Рада України прийняла, а Президент України Л. Кучма підписав закон, який поправив цю таку важливу статтю № 10 у законі про молодь. Зокрема, у кінці тексту було додано таку поправку: «Дія цієї статті поширюється на молодих вчених, на подружжя, в якому чоловік або дружина є молодим вченим, та на неповні сім’ї, в яких мати (батько) є молодим вченим, якщо зазначені молоді вчені є громадянами України та працюють на державних підприємствах, у державних науково-дослідних (науково-технічних) установах та організаціях, вищих навчальних закладах та закладах післядипломної освіти III-IV рівнів акредитації на посадах наукових (науково-педагогічних) працівників, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, або навчаються за денною формою навчання в аспірантурі, ад’юнктурі, докторантурі».
Також, у 1997 році на підставі Указу Президента України та постанови Кабінету Міністрів України Фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, згідно з розпорядженням Президента України, Кабінет Міністрів України своєю постановою від 2 червня 2000 року № 885 «Про організацію житлового кредитування населення України» реорганізував Фонд у Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву при Кабінеті Міністрів України.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 2001 року № 584 «Про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла» надає довгострокові кредити на будівництво та придбання житла молодим сім’ям, у яких вік кожного із подружжя становить до 35 років включно, а також одиноким молодим громадянам до 35 років включно. Кредит надається терміном до 30 років.
Позичальник, який не має дітей, сплачує кредит з відсотковою ставкою у розмірі 3 відсотки річних суми зобов’язань за кредитом; позичальник, який має одну дитину, звільняється від сплати відсотків за користування кредитом; позичальникові, який має двох дітей, крім того, за рахунок бюджетних коштів погашається 25 відсотків суми зобов’язань за кредитом; позичальникові, який має трьох і більше дітей, – 50 відсотків суми зобов’язань за кредитом.
Розмір кредиту на будівництво (реконструкцію) житла визначається регіональним управлінням Фонду, виходячи з норми 21 кв. метр загальної площі житла на одного члена сім’ї та додатково 20 кв. метрів на сім’ю. При цьому розрахункова вартість 1 кв. метра житла не повинна перевищувати опосередкованої вартості його спорудження, що склалася в регіоні відповідно до даних Міністерства регіонального розвитку та будівництва. З 1998 по 2008 рік Фондом надано 9547 пільгових довготермінових кредитів на будівництво та придбання житла з державного та місцевих бюджетів різних рівнів на загальну суму понад 990 млн. грн.
У 2003 році була прийнята постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла» (від 4 червня 2003 року № 853). Позичальник (молода сім’я), відповідно до постанови, отримує компенсацію в обсязі облікової ставки Національного банку України. У 2003-2008 роках забезпечено житлом 17885 молодих сімей та залучено близько 2,1 млрд. грн. позабюджетних коштів на реалізацію Державної програми забезпечення молоді житлом.

Реалізація програми часткової компенсації відсотків за кредитами комерційних банків

Рік

Кількість укладених угод
шт.

Обсяг залучених банківських ресурсів
млн. грн.

Фактично профінансовано
з державного бюджету
тис.грн.

2003

62

7,0

25,0

2004

1143

95,6

1500,0

2005

15800

1750,0

25000,0

2006

99250,0

2007

205

40,7

114243,0

2008

675

159,0

103729,5

Усього

17885

2052,3

343 747,5

 
 
 
 
РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ У 2007-2009 РОКАХ

У 2007 році провідні політичні сили взяли на себе зобов’язання вирішити ситуацію. Як відомо, за результатами позачергових виборів до Верховної Ради України дві політичні сили – БЮТ та НУНС – у кінці 2007 року утворили коаліцію та сформували уряд. У грудні 2008 року коаліція була утворена ще разза участі БЮТ, НУНС та Блоку Литвина.
Йдучи на вибори 2007 року, БЮТ вирішив здійснити «ЖИТЛОВИЙ ПРОРИВ», а саме:
– забезпечити будівництво нових сучасних студентських містечок та створити достатню кількість місць у гуртожитках, виходячи з розрахунку житлової площі не менше шести квадратних метрів на особу;
– забезпечити ремонт та благоустрій існуючих гуртожитків.
А найголовніше те, що БЮТ вирішив, що «люди отримають довгострокові кредити на житло під 2 - 4% річних на 10 - 30 років».
У той же час, блок НУНС вирішив реалізовувати житлові проблеми значно скромніше, але швидше: «до 2010 року покінчимо з чергою військовослужбовців на житло».
Також до 2012 року НУНС вирішив у містах «зробити доступним соціальне житло шляхом безперешкодного виділення земельних ділянок для його масового будівництва», а у селах «запровадити допомогу в 20 000 гривень і соціальне житло для випускників ВНЗ, які працюватимуть у сільській місцевості не менше 3 років, а також 20 % надбавки до зарплати у порівнянні до аналогічної посади у містах».
Щодо Блоку Литвина, то він вирішив підтримувати надання молодим сім’ям безвідсоткових кредитів на житло. При народженні дитини – погашення 25 % кредиту, другої – 50 %, третьої – повне його погашення. (цікаво, що Комуністична партія України вважає за доцільне робити те саме, тільки з тією різницею, що КПУ вважає за доцільне фінансувати безвідсотковий кредит «на будівництво житла», а от система погашення у комуністів аналогічна з литвинівцями на 100 %).
Попри те, що у 2009 році Блок Литвина перебував при владі, Кабінет Міністрів України залишив без змін Постанову 2001 року. І надалі позичальник, який не має дітей, сплачує відсоткову ставку в розмірі 3 % річних від суми зобов’язань за кредитом, а позичальник, який має одну дитину, звільняється від сплати відсотків за користування кредитом, хоча Блок Литвина обіцяв 25 % погашення кредиту. На даний момент, у випадку народження позичальником трьох і більше дітей, за рахунок бюджетних коштів відбувається погашення 50 % суми зобов’язань за кредитом, хоча Блок Литвина обіцяв 100 %.
Державна програма забезпечення молоді житлом у 2009 році виконувалась найгірше за увесь час її існування. Причиною стало різке скорочення асигнувань з боку державного бюджету. Так, на програму пільгового кредитування молоді Фонд не отримав жодної копійки. Програма часткової компенсації ставок кредитів, наданих комерційними банками отримала тільки 50 млн. гривень. Цих коштів не вистачило навіть на виконання взятих раніше зобов’язань перед молодими позичальниками. Кредиторська заборгованість Держави в особі Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву вже складає понад 70 млн. грн. і призводить до значної соціальної напруги в молодіжному середовищі, а також масових скарг до органів державної влади молодих сімей, які не отримують компенсацію.
Крім того, у 2007 р. Фондом сприяння молодіжному житловому будівництву було забезпечено житлом 84 сім’ї педагогічних та науково-педагогічних працівників. У 2008 році було продовжено фінансування з державного бюджету й у результаті надано 42 кредити науково-педагогічним та педагогічним працівникам (через апарат Міністерства освіти і науки).
На реконструкцію та ремонт гуртожитків уряд у бюджеті заклав 92 млн. грн., спрямувавши кошти на ремонти в ПТУ та ВНЗ. Ще 80 млн. грн. було спрямовано на добудову гуртожитку № 8 та проектування гуртожитку № 9 (разом з навчально-лабораторним комплексом) Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця.
У жовтні 2008 року коаліційний уряд затвердив розпорядження «Про схвалення Концепції Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009 - 2016 рр.».
У даному розпорядженні зазначено, що вже запроваджено надання безвідсоткового кредиту для житлового будівництва (придбання) квартир чи індивідуальних житлових будинків державним службовцям, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов. Крім того, урядом була оприлюднена наступну інформація:
«На початок 2007 року на квартирному обліку перебувало 1 млн. 300 тис. сімей та одинаків і 132,5 тис. військовослужбовців, прирівняних до них осіб, осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ та інших службових осіб (з них 30,3 тис. на квартирному обліку за місцем проживання). Протягом 2000 - 2007 років щороку одержували житло 1,4 - 1,6 відсотка сімей та одинаків, що перебували на квартирному обліку на початок відповідного року. У розрахунку на 1 тис. осіб у цілому в 2007 році введено в експлуатацію 220,9 кв. метрів житла ».
Тим же документом було передбачено, що вартість спорудження доступного житла визначається згідно з вимогами державних будівельних норм. «З урахуванням параметрів доступного житла для сім’ї з трьох осіб середня загальна площа квартири становитиме 62,5 кв. метра. Опосередкована вартість будівництва (придбання) 1 кв. метра загальної площі житла на 1 січня 2008 р., за даними Мінрегіонбуду, у середньому становить 3476 гривень».
Втілення концепції передбачає, що на першому етапі (2009 - 2010 роки) проводиться робота з удосконалення існуючих та розроблення нових законодавчих та нормативно-правових актів з питань запровадження нових фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла для громадян, що потребують поліпшення житлових умов, у тому числі військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, службових осіб митних органів, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, членів їх сімей, прирівняних до них осіб та інших службових осіб.
На другому етапі (2011 - 2013 роки) здійснюються заходи щодо запровадження механізму цільового виділення земельних ділянок і планування територій для будівництва доступного житла, реконструкції будинків перших масових серій із заміною застарілого житлового фонду та модернізації об’єктів комунальної (соціальної) інфраструктури, а також реалізація в усіх регіонах пілотних проектів будівництва доступного житла.
Водночас формується матеріально-технічна база житлового будівництва шляхом впровадження в дію сучасних архітектурно-конструктивних і технічних рішень.
На третьому етапі (2014 - 2016 роки) запроваджуються нові фінансово-інвестиційні механізми державної допомоги зазначеним громадянам, що дасть можливість нарощувати обсяг будівництва доступного житла.
Виконання Програми, окрім іншого, мало дати змогу скоротити строк перебування громадян на квартирному обліку до 10 років та збільшити частку громадян, житлові умови яких поліпшено, до 8 відсотків на рік. Збільшити в цілому обсяг будівництва житла до 20 млн. кв. метрів у 2016 році порівняно з 10,2 млн. кв. метрів у 2007 році та забезпечити нарощення темпів будівництва житла у наступні роки.
Постановою від 11 листопада 2009 р. № 1249 Кабінет Міністрів України затвердив фінальний документ. Його назва «Про затвердження Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010 - 2017 роки». Метою Програми є підвищення рівня забезпечення житлом громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, шляхом удосконалення існуючого та запровадження нового ефективного фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла.
Оптимальним способом розв’язання проблеми є встановлення нижчих, порівняно з ринковими, відсоткових ставок за кредитами на будівництво (придбання) житла з метою забезпечення їх доступності. При цьому передбачається здійснення поступового переходу від безоплатного надання житла громадянам до його придбання за рахунок власних коштів за умови державної підтримки. Для окремих категорій громадян, що мають право на безоплатне отримання житла за рахунок держави, цей спосіб є альтернативним. Програма повинна виконуватися в три етапи.
На першому етапі (2010 - 2011 роки) передбачається:
– розроблення проектів нормативно-правових актів з питань впровадження фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла;
– апробація механізму фінансування будівництва доступного житла, передбаченого Програмою, шляхом реалізації пілотних проектів;
– здійснення заходів з подолання наслідків світової фінансової кризи у житловому будівництві.
На другому етапі (2012 - 2014 роки) передбачається:
– впровадження механізму цільового виділення земельних ділянок і планування територій для будівництва доступного житла;
– проведення реконструкції житлових будинків перших масових серій, будівель нежитлового призначення, що належать до сфери управління Міноборони та МВС, модернізація об’єктів комунальної (соціальної) інфраструктури;
– будівництво доступного житла;
– формування матеріально-технічної бази житлового будівництва на основі сучасних архітектурно-планувальних, конструктивних та технічних рішень.
На третьому етапі (2015 - 2017 роки) планується впровадження нового фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла, що дасть можливість збільшити обсяг такого будівництва.
Заходом під №1 цієї програми вказаний напрямок роботи з молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами (крім цього напрямку, є також напрямок молодих науковців НАН України та молодих спеціалістів космічної галузі). Зокрема, планується протягом 2010-2017 років надання пільгових довгострокових кредитів, часткова компенсація відсоткової ставки за кредитами, наданими комерційними банками, надання субсидій молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на покриття витрат, пов’язаних з першим внеском на будівництво (реконструкцію) та придбання житла.
Кількість квартир, що планується збудувати (придбати) – 38350. Загальна площа житла, тис. кв. метрів - 2396,9.
ОБСЯГ
потреби щодо забезпечення житлом окремих категорій громадян у розрізі регіонів

(Середня норма забезпечення житлом сім’ї з трьох осіб становить 62,5 кв. метра)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|  Найменування  |Кількість сімей та |Загальна площа житла, яке планується збудувати (придбати), кв. метрів|
| регіону, міста |  одиноких молодих |---------------------------------------------------------------------|
|                |   громадян, які   | усього |                   у тому числі за роками                   |
|                |  перебувають на   |        |------------------------------------------------------------|
|                |квартирному обліку |        |2010 | 2011 |  2012 |  2013 |  2014 |  2015 |  2016 |  2017 |
|                | станом на 1 січня |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|                |    2009 року      |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|                |-------------------|        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|                |усього | таких, що |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|                |       |планується |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|                |       |забезпечити|        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|                |       |  житлом   |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Автономна       | 77302 |    3797   | 237305 | 250 |11375 | 21313 | 24688 | 32063 | 41875 | 48313 | 57428 |
|Республіка Крим |       |           |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|    Області:    |       |           |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Вінницька       | 31855 |    3694   | 230877 | 250 |11125 | 20688 | 24063 | 31188 | 40688 | 47000 | 55875 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Волинська       | 33624 |   10142   | 633878 | 625 |30563 | 56813 | 66000 | 85688 |111813 |129063 |153313 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Дніпропетровська| 65664 |    6486   | 405376 | 438 |19500 | 36375 | 42250 | 54813 | 71500 | 82500 | 98000 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Донецька        | 85857 |   25088   |1568001 |1438 |75313 |140625 |163250 |212000 |276625 |319375 |379375 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Житомирська     | 36867 |    4473   | 279564 | 313 |13500 | 25125 | 29125 | 37750 | 49313 | 56875 | 67563 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Закарпатська    | 10662 |    3423   | 213940 | 250 |10313 | 19188 | 22250 | 28938 | 37688 | 43500 | 51813 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Запорізька      | 53865 |   16920   |1057503 |1063 |50938 | 94813 |110188 |142938 |186500 |215313 |255750 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Івано-          | 26653 |    2554   | 159628 | 188 | 7688 | 14313 | 16625 | 21563 | 28188 | 32500 | 38563 |
|Франківська     |       |           |        |     |      |       |       |       |       |       |       |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Київська        | 48168 |    2204   | 137751 | 125 | 6625 | 12375 | 14313 | 18625 | 24250 | 28000 | 33438 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Кіровоградська  | 21554 |    4699   | 293690 | 313 |14188 | 26375 | 30625 | 39688 | 51813 | 59750 | 70938 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Луганська       | 42865 |   14877   | 929814 | 875 |44813 | 83375 | 96875 |125688 |164000 |189313 |224875 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Львівська       | 76376 |   21983   |1373939 |1313 |66250 |123188 |143000 |185625 |242375 |279813 |332375 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Миколаївська    | 26634 |    7886   | 492877 | 500 |23813 | 44188 | 51375 | 66625 | 86938 |100313 |119125 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Одеська         | 42140 |   11759   | 734940 | 688 |35438 | 65875 | 76625 | 99313 |129625 |149688 |177688 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Полтавська      | 27074 |    7295   | 455939 | 500 |22000 | 40875 | 47563 | 61625 | 80375 | 92813 |110188 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Рівненська      | 28821 |    6046   | 377876 | 375 |18250 | 33875 | 39375 | 51063 | 66625 | 76938 | 91375 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Сумська         | 60457 |   12710   | 794376 | 750 |38250 | 71188 | 82813 |107375 |140125 |161750 |192125 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Тернопільська   | 22672 |    2264   | 141501 | 125 | 6813 | 12625 | 14750 | 19125 | 24938 | 28750 | 34375 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Харківська      | 60307 |   18705   |1169064 |1125 |56375 |104813 |121875 |158000 |206188 |238000 |282688 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Херсонська      | 22191 |    6323   | 395191 | 438 |19063 | 35375 | 41188 | 53438 | 69688 | 80438 | 95563 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Хмельницька     | 51753 |    2557   | 159815 | 188 | 7688 | 14313 | 16625 | 21563 | 28188 | 32500 | 38750 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Черкаська       | 28344 |    5788   | 361751 | 375 |17438 | 32375 | 37750 | 48875 | 63813 | 73625 | 87500 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Чернівецька     | 21651 |    6488   | 405502 | 438 |19563 | 36375 | 42313 | 54813 | 71500 | 82500 | 98000 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Чернігівська    | 23012 |    6814   | 425878 | 438 |20563 | 38188 | 44375 | 57563 | 75125 | 86688 |102938 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|м. Київ         |172239 |   48717   |3044813 |2813 |146625|273000 |317375 |411125 |537125 |620125 |736625 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|м. Севастополь  | 17670 |    2108   | 131752 | 125 | 6375 | 11813 | 13750 | 17813 | 23250 | 26813 | 31813 |
|----------------+-------+-----------+--------+-----+------+-------+-------+-------+-------+-------+-------|
|Усього          |1216277|  265800   |16612541|16319|800445|1489444|1731004|2244883|2930131|3382256|4018059|
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Окрім того, у 2008-2009 роках Кабінет Міністрів України завершив формування і профінансував Державну іпотечна установа (далі – ДІУ). Реалізовуючи рішення Уряду України щодо подолання наслідків міжнародної кризи станом на 25.12.2009 р., ДІУ виконала реалізацію урядової програми підтримки будівельної галузі та забезпечення житлом окремих громадян України на 97,6 % .
На виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 832 від 05.08.2009 р. «Питання забезпечення житлом окремих категорій громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов», ДІУ уклала угоди на придбання 5508 квартир у 174 об’єктах готового та незавершеного будівництв на загальну суму 1, 477 млрд. Так, станом на 25.12.2009 року:
1. Знаходяться на балансі ДІУ 3812 квартир на загальну суму 1,047 млрд. грн. за 137 об’єктами завершеного та незавершеного будівництва та передаються відповідно до затверджених списків розподілу житла до головних розпорядників бюджетних коштів та органів самоврядування.
2. ДІУ сумісно з Мінрегіонбудом завершує процес оформлення та прийняття на баланс 1810 квартир на загальну суму 0,482 млрд. грн. за 39 об’єктами незавершеного будівництва у зв’язку зі здачею їх у експлуатацію в період з 21.12.09 до 25.12.09 р. (включно). Зазначені квартири мають бути найближчим часом розподілені Координаційною радою.
З початку реалізації урядової програми, на засіданнях Координаційної ради було розглянуто списки громадян, яким надаються квартири та розподілено 1 717 квартир (30 % від кількості квартир, придбаних ДІУ) між працівниками Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Державного департаменту з питань виконання покарань, Служби безпеки, Генеральної прокуратури України та місцевим органам влади для надання квартир черговикам та пільговикам, що стали на квартирний облік до 01. 01. 09 року.
Також, відповідно до Статуту, ДІУ профінансувала придбання 114 готових квартир (у м. Боярка та м. Кагарлик) на загальну суму в розмірі 52,015 млн. грн., які були передані працівникам МВС України (м. Боярка) та розподілені Координаційною радою відповідно до порядку, затвердженому КМУ.
5508 сімей отримали житло. Соціальний ефект від реалізації цієї програми Уряду України полягає також у тому, що ще приблизно 20 тисяч квартир будуть добудовані за підтримки будівельної галузі в регіонах. На думку ДІУ саме Президент України виступив для чиновників в регіонах прикладом створення штучних перешкод для громадян у отриманні доступного житла.
Адже саме Указом Президента України від 22 липня 2009 року № 565 «Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2009 року № 684 та положення постанови Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 року № 1094» зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2009 року № 684 «Про заходи із забезпечення житлом окремих категорій громадян, які відповідно до законодавства мають право на його отримання» та останнього абзацу пункту 4 Порядку надання державних гарантій за зобов’язаннями Державної іпотечної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 року № 1094 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2009 року № 684). А Указом Президента України від 20 листопада 2009 року № 949 «Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 року № 1068» зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 року № 1068 «Про збільшення статутного капіталу Державної іпотечної установи та внесення змін до її Статуту». Набрання чинності цими Указами Президента стало на заваді своєчасній реалізації урядової програми із забезпечення житлом громадян. Тим не менше, Державна іпотечна установа за підтримки Уряду знайшла спосіб не допустити зриву програми. Однак, слід зауважити, заходи з її реалізації було профінансовано за рахунок коштів, залучених ДІУ, у результаті успішної господарської діяльності, а не за рахунок Державного бюджету .
Разом з тим, у кінці минулого року Рахункова палата України заявила «…Вони аргументують, що у своїй діяльності ДІУ не використовує державних коштів, але це абсолютно не відповідає дійсності. Фактично, з державного бюджету в різній формі протягом останніх чотирьох років до ДІУ спрямовано понад 4 млрд. гривень».

 

РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ У 2010 РОЦІ
Важливо розуміти, що з 2007 до 2010 року усе залишилося без змін. В Україні й надалі відсутні такі місця роботи, де молода людина може заробити на квартиру, навіть у кредит. Єдиний виняток – стати власником бізнесу… але чи під силу це багатьом молодим людям, і чи є таке суспільство справедливим ? Саме тому сьогодні понад 50% молодих людей мріють виїхати з України .
Відомо, що на 2007-12 роки Партія Регіонів поставила 3 таких завдання:
1. Молода родина отримає в оренду строком на 10 років муніципальне житло, зведене за кошти від земельних аукціонів, за цей час родина зможе придбати власне житло.
2. В окрему категорію Партія Регіонів вивела молодь, яка працюватиме в індустрії, а саме - «молоді спеціалісти, які працюватимуть на підприємствах-флагманах індустрії будуть забезпечені житлом під державні фінансові гарантії (1 млрд. грн.)»
3. А також окрема категорія – це представники бюджетної сфери – «при укладанні трудового договору працівники бюджетної сфери на 20 років одержать ключі від квартири. Через 10 років роботи – житло може бути викуплено за 50% вартості, через 15 років – за 25%, через 20 років – воно стає власністю працівника».
Щодо Блоку Литвина, то він, як відомо, на 2007-2012 роки, як і КПУ, вирішив підтримувати надання молодим сім’ям безвідсоткових кредитів на житло: «при народженні дитини – погашення 25% кредиту, другої – 50%, третьої – повне його погашення».
Комуністична партія України натомість вважає за доцільне робити те саме (фінансувати безвідсотковий кредит на будівництво житла), але без вторинного житла, фактично стимулюючи новобудови.
Крім того, варто зазначити, що до передвиборчої програми Партії Регіонів деякі корективи внесли вибори Президента України. Балотуючись у Президенти України, Віктор Янукович уточнив тезу про житло, зазначивши:
– серед пріоритетних напрямків моєї діяльності – збільшення житлового фонду України, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГРОМАДЯН ДОСТУПНИМ ЖИТЛОМ;
– створю умови для відродження іпотечного кредитування з фіксованою ставкою не більше 7% на рік;
– держава повинна сформувати потужне замовлення на будівництво соціального житла. За 10 років буде збудовано 1 млн. квартир для молоді, працівників бюджетної сфери, малозабезпечених сімей, людей з обмеженими фізичними можливостями;
– у першочерговому порядку будуть забезпечені житлом безквартирні офіцери. Запроваджу порядок отримання молодими офіцерами житла протягом першого року служби.
Таким чином, від нового уряду в 2010-12 роках можна сподіватися:

1. Початку отримання молоддю в оренду строком на 10 років муніципального (соціального) житла, зведеного за кошти від земельних аукціонів (Партія Регіонів);
Для реалізації цього напрямку необхідною є координація роботи уряду з місцевими радами, прийняття рішень Кабінетом Міністрів України, закладення відповідних коштів до державного бюджету на 2010 рік. Координаційним центром уряд може визначити Міністерство регіонального розвитку та будівництва.

2. Забезпечення житлом під державні фінансові гарантії (1 млрд. грн.) молодих спеціалістів, які працюють на підприємствах-флагманах індустрії (Партія Регіонів);
Для реалізації цього напрямку необхідною є координація з найбільшими підприємствами країни, прийняття рішень Кабінетом Міністрів України, закладення відповідних коштів до державного бюджету на 2010 рік. Координаційним центром уряд може визначити Державну іпотечну установу, або Міністерство регіонального розвитку та будівництва.

3. Укладання представниками бюджетної сфери трудових договорів на 20 років з метою одержати квартиру (Партія Регіонів);
Для реалізації цього напрямку необхідними є прийняття рішень Кабінетом Міністрів України, закладення відповідних коштів до державного бюджету на 2010 рік. Координаційним центром уряд може визначити Державну іпотечну установу, або Міністерство регіонального розвитку та будівництва.

4. Продовження надання молодим сім’ям безвідсоткових кредитів на житло (КПУ, Блок Литвина);
Для реалізації цього напрямку необхідною є закладення відповідних коштів у державному бюджеті на 2010 рік та зміна ст. 10 Закону України «Про сприяння соціальному становленню молоді в Україні», або відповідної постанови КабМіну про умови молодіжного кредитування. Координаційним центром уряд може визначити Міністерство у справах сім’ї та молоді.

5. Гарантування іпотечного кредитування з фіксованою ставкою не більше 7% на рік (Партія Регіонів);
Для реалізації цього напрямку необхідною є координація зміна відповідної постанови Кабінету Міністрів України, закладення відповідних коштів у державному бюджеті на 2010 рік. Координаційним центром уряд може визначити Міністерство у справах сім’ї та молоді, або Державну іпотечну установу чи Міністерство регіонального розвитку та будівництва.

6. Забезпечення житлом безквартирних офіцерів і отримання молодими офіцерами житла протягом першого року служби (Партія Регіонів).
Для реалізації цього напрямку необхідним є закладення відповідних коштів до державного бюджету на 2010 рік. Координаційним центром уряд може визначити Міністерство оборони України та інші відомства, наприклад Державну прикордонну службу.

19 березня 2010 року Президент України Віктор Янукович на зустрічі з представниками Всеукраїнських професійних спілок та професійних об’єднань окремо відзначив актуальність питання забезпечення роботою молоді, а молодих сімей – житлом .
Одним днем раніше Глава держави заявляв про необхідність обов’язкового залучення громадськості та органів місцевого самоврядування до розробки програм виходу з кризи. Президент України розповів завдання щойно створеного Комітету економічних реформ. Віктор Янукович зазначив, що очолюваний ним Комітет займатиметься формулюванням основних напрямків стратегічного розвитку України як на найближчу, так і подальшу перспективу, зокрема, в рамках проекту «Україна-2020». Складовою роботи Комітету стане постійний моніторинг механізму запровадження економічних реформ, визначення «больових точок» і подальша спільна з усіма органами влади та громадськістю робота над прискоренням реформ, а також подолання проблем, що виникатимуть на цьому шляху.
Таким чином, представники молоді справедливо вважають, що реалізація існуючих передвиборчих зобов’язань перед молоддю у сфері житлового будівництва є одночасно і реалізацією найбільш ефективних заходів подолання економічної кризи, і підтримкою урядом оголошеної політики новообраного Президента України.

Олександр Солонтай
член національного комітету громадянської кампанії
«МОЛОДІЖНА ВАРТА: молодь за вами спостерігає»

  КОНЦЕПЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ЖИТЛОВОЇ ПОЛІТИКИ, СХВАЛЕНА Постановою Верховної Ради України від 30 червня 1995 року N 254/95-ВР

РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 22 жовтня 2008 р. N 1406-р «Про схвалення Концепції Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009 - 2016 роки»

Відповідно до Закону України «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві» за рахунок державного бюджету житло забезпечується особам до 40 років.

Інформацію та показники у таблиці наведено за даними Фонду сприяння молодіжному житловому будівництву, оприлюднені у державній доповіді Державного інституту розвитку сім’ї та молоді «СТУДЕНТСЬКА МОЛОДЬ УКРАЇНИ: СУЧАСНИЙ ВИМІР», К., 2009 р.

РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 22 жовтня 2008 р. N 1406-р «Про схвалення Концепції Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009 - 2016 роки»

Прес служба Державної іпотечної установи

Прес служба Державної іпотечної установи

За даними соціологічного дослідження «Становище студентської молоді України», яке проводилося у лютому-грудні 2008 р., 23,8% студентів вже планують виїхати за кордон на постійне місце проживання, натомість тільки 8,7% хочуть брати участь у розбудові своєї держави.

Прес-служба Президента України Віктора Януковича